Beta

Beta er generelt den mentale tilstand de fleste mennesker er i løbet af dagen, og som regel denne tilstand i sig selv er begivenhedsløs. Beta-hjernebølgeaktivitet er væsentlig for korrekt mental funktion og utilstrækkelig beta-aktivitet kan forårsage psykiske eller følelsesmæssige lidelser som depression, ADD og søvnløshed.
Groft sagt, er beta hjerne bølger forbundet til opmærksomheden, koncentrationsevne, fokusering og problemløsning er knyttet til beta-aktivitet. Betabølger kan også være relateret til stærke, glade følelser.
Medicin, der er designet til at fremkalde koncentration og årvågenhed, såsom Ritalin eller Adderall, faktisk producere en beta-hjerne bølge tilstand i de fleste.

 

Alle 4 af undersøgelserne fremhævet i Infografik ovenfor mødte Dr. Tina Huang standarder til optagelse i hendes skelsættende 2008 artiklen “En omfattende gennemgang af de psykologiske virkninger af Hjernebølger medrivning.”

Verbal / læsning Skills

Et af de mange eksempler på forskning der viser at hjerne bølge stimulation øger kognitive evner blev udført af Michael Joyce og David Siever. De fokuserede på læsning og verbale færdigheder på skoleelever i Minnesota.
Før og efter undersøgelsen blev eleverne testet på STAR (standardiserede test til vurdering af læsning). Eksperimentet bestod af 31 sessioner over 7 uger. For de første 8 sessioner, blev 7-9hz alpha hjerne bølge stimulation anvendes. De resterende sessioner bestod af isochronic tone stimulation, med alfa bølger i det ene øre og beta bølger i det andet øre.
Efter 7 ugers stimulering forbedrede de studerende deres læseniveau med over en halv grade- en 0,6 GE forbedring. Til sammenligning forbedret kontrolgruppen sig kun med 0,2 GE.
Karakteren tilsvarende (GE) score spænder fra grad 0 til 13 og repræsenterer en studerendes faktiske kvalitet læseniveau. For eksempel er en studerende med en GE på 4,7 læsning på niveau med en typisk elev der har modtaget undervisning i 7 måneder i 4. klasse.
En anden måling, der anvendes i denne test er percentil rang (PR), der varierer fra 1 til 99 og indikerer en elevs læsning / verbale evne i forhold til hans / hendes jævnaldrende nationalt. I denne foranstaltning, er kontrolgruppen præstation faktisk faldet en smule- med 1,2. Mens forsøgsgruppen er forbedret betydeligt, de kunne hæve deres gennemsnitlige PR med 7,2.
I forbindelse med deres akademiske forbedringer bemærkede lærere og forældre generelle sociale forbedringer, hvilket er dokumenteret af forskerholdet.

 

En lærer kommenterede, “i den tid de studerende deltog i AVE [audiovisuelt medrivning] program, begyndte deres adfærd at ændre sig. De studerende var mere opmærksomme. Eleverne begyndte at deltage aktivt i lærer-elev dialog på klassen. ”

Kilde:

Joyce M, programmet Siever D. Audiovisuel Entrainment (AVE) som en behandling for adfærdsforstyrrelser. J Neurother. 2000
Akademisk præstation
En anden væsentlig milepæl i historien om hjerne bølge stimulation for kognitiv forbedring kan findes i en undersøgelse fra 1999 ledet af Dr. Thomas Budzynski.
Denne undersøgelse blev lavet til at teste hypotesen, for at påvise at udvidet beta hjerne bølge stimulation vil medføre positive ændringer i akademiske præstationer.

 

Deltagerne i denne undersøgelse var universitetsstuderende, der havde tilmeldt sig akademisk rådgivning og de blev inddelt i to grupper på 8 i hver gruppe. Forsøgsgruppen modtog 30 sessioner af 14-22hz beta-stimulation. Kontrolgruppen modtog ingen træning.
Uddannelsen bestod af 15 minutters sessioner, 5 dage om ugen i 6 uger. Forsøgspersonerne fik lov til at justere lys intensitet niveauer, baseret på tidligere arbejde at finde store individuelle forskelle i præference.
For at bevise, at akademiske præstationer blev forbedret, ville den gruppe, der modtog stimulation have vise en større stigning i GPA end kontrolgruppen.

 

Det er præcis, hvad der skete: studerende, der modtog beta stimulation øgede deres GPAs med en statistisk  grad i semesteret efter trænings med 62 point i gennemsnit.

 

Den gennemsnitlige GPA på studerende i kontrolgruppen faldt med 22 punkter i det følgende semester.
Et andet interessant fund i denne undersøgelse er, at direkte forbindelser blev fundet mellem EEG aktivitet og elevernes resultater. For eksempel blev signifikante korrelationer observeret mellem 12-15hz beta-aktivitet, og ydelse på Digit Span og Symbol tests samt 12-15hz beta band aktivitet under aritmetiske ydeevne. De emner, der udførte bedst på disse tests var at demonstrere højere niveauer af beta-aktivitet.

Kilde:

Budzynski T, Jordy J, Budzynski HK, Tang H, Claypoole K. Akademisk forbedret ydeevne med photic stimulering og EDR feedback. J Neurother. 1999; 3 (3-4): 11-21

Reduceret træthed

Dr. Cary Howard foretog en undersøgelse i 1986 med det formål at finde metoder til at reducere udmattelse og stress blandt tandlægestuderende.

 

Han bemærkede, at de negative virkninger af den tunge arbejdsbyrde for disse studerende var godt dokumenteret og gav grund til bekymring. Han foretog en undersøgelse ved hjælp photic og lyd beta hjernebølge stimulation med den antagelse, at terapi kan reducere træthed og stress.
Gruppen, der modtog behandling omfattede 12 tandlægestuderende, som gennemførte et kursus af syv 30-minutters sessioner i løbet af en periode på syv uger.
De studerende, der modtog beta bølge stimulation oplevede markant sænket niveauer af træthed i slutningen af ​​de syv uger, som målt af POM (Profil af Mood States) test.
Ud over dette, viste de studerende, der modtager stimulering bemærkelsesværdige forbedringer i kvaliteten af deres ​​søvn. Antallet af dage, hvor de oplevede en søvnforstyrrelse blev reduceret med mere end halvdelen- fra et gennemsnit 4,6 ned til 2,2. Antallet af forstyrrelser på en given nat og sværhedsgraden af ​​søvnafbrydelser blev også stærkt reduceret.

Kilde:

Howard CE, Graham LE, 2., Wycoff SJ. En sammenligning af metoder til at reducere stress blandt tandlægestuderende. J Dent Educ. 1986; 50 (9): 542-544

 

Opmærksomhed / Fokus

En af de mest veldokumenterede og undersøgte anvendelser af hjerne bølger stimulation er en hjælp til dem, der har problemer med at fokusere- især de, der er diagnosticeret med ADD / ADHD.

 

En større undersøgelse der påviser fordel af beta stimulation blev udført i 1996 af Dr. Graham J. Patrick.
I denne undersøgelse blev photic (lys) stimulation anvendt med henblik på at øge beta hjernebølgeaktivitet på 12-14hz området.

 

Undersøgelsen omfattede i alt 15 daglige sessioner- hvert 40-50 minutters session bestod af photic beta-stimulation i 2-4 minutter samt hyppige hvileperioder.
Den eksperimentelle gruppe emner har fået betydelig gevinst i opmærksomhed, som det fremgår af deres scores på WISC-3 frihed fra distraktion skalaer, som forbedret med 81%. Disse deltagere har også gjort fremskridt  i at styre impulsivitet, demonstreret i deres forbedrede WISC-3 processorhastighed skala scoringer, som også steg med 81% efter stimulering.
Undersøgelsen drog den endelige konklusion, at “de emner, havde gavn af de 15 sessioner neurotherapy.”

 

I skarp kontrast, ingen af ​​ de 10 forsøgs grupper viste væsentlige ændringer i alle målinger.
En sekundær men spændende fund i denne undersøgelse var, at 72% af de emner, øget variabilitet i beta hjerne bølge aktivitet. Øget variation i EEG prøven viser at nogle prøver var meget højere, og nogle meget lavere, hvilket kunne tyde på en vis grad forbedring for at producere mere beta-aktivitet.
En anden fascinerende undersøgelse, der sammenligner anvendelse af hjerne bølge stimulation mod brugen af ​​Ritalin. I denne undersøgelse af Dr. Lawrence Micheletti fik de deltagende børn deres IQ testet før og efter behandlingen. I.Q. blev testet på den brede vifte Achievement Test (WRAT), Peabody Picture Vocabulary Test (PPVP) og Raven progressive matricer (Raven).
En gruppe af de studerende fik en 20 minutters beta session fem dage om ugen, i alt 40 sessioner.

 

Den anden gruppe blev IQ testet uden at tage medicin, og derefter begyndte de at tage Ritalin, som blev ordineret foren  4 ugers periode.
IQ test blev sammenlignet med dem fra før behandling. Resultatet var, at de studerende, der har modtaget audiovisuelt stimulation viste større forbedring i forhold til de studerende på Ritalin, i alle 5 af IQ tests.

Kilder:

Patrick GJ. Forbedret neuronal regulering i ADHD: En anvendelse af 15 sessioner af photic-drevet EEG neurotherapy. J Neurother. 1996
Siever, D. Anvendelse Audiovisuel Entrainment teknologi for opmærksomhed og læring. Biofeedback Magazine. 2003

Login to your account below

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

error: Content is protected !!